BlogUp by printup.pl

Moc koloru w reklamie!

Kolor to nic innego jak widzialna fala elektromagnetyczna, która wywołuje w nas określone reakcje psychofizyczne, ma bezpośredni wpływ na postrzeganie otaczającej nas rzeczywistości, na nasze nastroje i proces podejmowania decyzji. Jego moc umiejętnie wykorzystują marketingowcy w procesie kreowania skutecznych kampanii. W tym artykule znajdziesz wprowadzenie do teorii koloru oraz dowiesz się, jak stosować właściwe barwy w reklamie.

Większość z nas nie jest świadoma z jaką siłą kolor wpływa na nasze życie, decyzje, emocje. Może je studzić lub podsycać. Może przyspieszać lub spowalniać proces decyzyjny. Badania dowodzą, że ponad 85% klientów motywuje zakup produktu kolorem. Powiedzenie „kupować oczami” nie jest przypadkowe, a z pomocą w wyjaśnieniu zjawiska przychodzi psychologia koloru, zajmująca się zależnością pomiędzy barwą a nastrojem i zachowaniem odbiorcy. (Jeśli interesuje Cię wprowadzenie do teorii koloru, zajrzyj na ten artykuł)

Czy wiesz, że w czerwonym oświetleniu człowiek reaguje 12% szybciej niż normalnie? Za to błękit stymuluje akcje mózgu, ale obniża aktywność ciała! Natomiast użycie ciepłych barw pomaga pozyskać uwagę odbiorców! Jaką więc mocą dysponują kolory i w jaki sposób powinniśmy je wykorzystywać?

Kolor sprzedaje!

Czy wiesz, że reklamy w kolorze czerwonym czytane są prawie o połowę częściej niż czarno-białe? Tak, kolor jest potężnym narzędziem w kreowaniu marek, produktów i usług. Pamiętać o tym powinien każdy, kto zajmuje się reklamą i marketingiem. Jedną z podstawowych decyzji, która uprzedza wejście nowej marki na rynek jest przede wszystkim wybór koloru, jaki ma ją i jej wartości reprezentować. Dlatego warto zapoznać się z psychologią kolorów i ich wpływem na potencjalnych klientów.

Charyzmatyczna Czerwień

Photo by nick on Unsplash

Kolor, który wzbudza intensywne emocje. Najczęściej stosowany w treściach o dużym ładunku erotycznym, romantycznym (czerwień na ustach, paznokciach, sukience). Silnie energetyczny, stąd stosowany również w reklamach gier, samochodów sportowych, napojów energetycznych. Przyśpiesza rytm serca, zwiększa apetyt, budzi pasję, namiętność, pożądanie. W ciemniejszym wydaniu odzwierciedla siłę woli, wigor, przywództwo. Świetnie sprawdza się również obrazując sytuacje zagrożenia (czerwone światła, znak stop). Zachęca do podjęcia działania i wzmaga poczucie pośpiechu, zatem przyspiesza podjęcie decyzji. Rewelacyjnie sprawdza się na przyciskach CTA. W nadmiarze niepokoi i nuży.

Zafascynowany Pomarańcz

Photo by Oleg Laptev on Unsplash

Pomarańcz budzi sprzeczne emocje, dla jednych tandetny dla innych najlepszy z kolorów. Najlepiej odbierany przez młodych. Łączy energię czerwieni i pogodę żółtego, dlatego wywołuje radość, fascynację, pragnienie przygody, zabawy, aktywności. Jest lekki, beztroski, towarzyski. Stymuluje do wydawania pieniędzy. Pobudza również apetyt, przez co dobrze sprawdza się w promocji artykułów spożywczych. Wykorzystywany jest również w charakterze ostrzegawczym, jako alternatywa do czerwieni.

Żółty Optymista

Photo by Christian Sterk on Unsplash

Przez nasz mózg dostrzegany jako pierwszy, najjaśniejszy kolor spektrum. Silnie przyciąga uwagę! Budzi optymizm. Kojarzony jest z młodością, pewnością siebie, szczęściem i energią. Wywołuje ciepłe uczucia. Marketing upodobał sobie kolor żółty w produktach dla najmłodszych, w usługach turystycznych i związanych z aktywnością. Jego krzykliwy charakter wykorzystywany jest również do wszelkich komunikatów ostrzegawczych. Podobnie jak czerwień i pomarańcz motywuje do podjęcia akcji! I jak oba powyższe polecany do zastosowania w CTA. Jednak co za dużo to nie zdrowo, nadmiar żółtego może wywoływać nerwowość i krytyczne nastawienie.

Zieleń Naturalnie

Photo by Johannes Plenio on Unsplash

Jako kolor natury, w odbiorze najłatwiejszy i najprzyjemniejszy dla oka. Wyzwala uczucie spokoju i relaksu, przez co często znajduje zastosowanie w sklepach, jako odprężający klientów element wystroju. Idzie w parze z poczuciem bezpieczeństwa i ze względu na to chętnie stosowany w bankowości, służbie zdrowia (szczególnie w morskim wydaniu) czy w instytucjach rządowych. Symbolizuje również harmonię i rozwój. Pobudza potrzebę przynależności do społeczności. Identyfikowany z ekologią, świeżością i wzrostem, świetnie sprawdza się w branży spożywczej.

Stabilny Niebieski

Photo by Brady Bellini on Unsplash

Niebieski to kolor wody i nieba, przez co chętnie promują się z jego pomocą producenci wody pitnej, filtrów wodnych, oczyszczalni czy dostawcy usług lotniczych. Jak na kolory chłodne przystało uspokaja, a ponadto wzbudza zaufanie i daje poczucie bezpieczeństwa. Jest synonimem mądrości, odpowiedzialności, stabilności i powagi, dlatego znajduje zastosowanie w bankowości, technologii, medycynie oraz w korporacjach. Wygrywa w rankingach popularności u obu płci, przez co jest stosunkowo bezpieczny w zastosowaniu w różnych branżach. Jednak z racji, że hamuje apetyt (poprzez skojarzenie z pleśnią) nie zalecany w branży spożywczej, z wyjątkiem produktów powiązanych z wodą (ryby). W nadmiarze nudzi.

Ekskluzywna Czerń

Photo by Adrien Olichon on Unsplash

Kojarzona z klasą i elegancją przyciąga marki prestiżowe a co za tym idzie, klientelę ambitną, ceniącą wysoki standard, zainteresowaną dobrami luksusowymi. Z czerni emanuje moc, powaga i aura tajemniczości. Utożsamiana jest z przywództwem opartym na profesjonalizmie i autorytecie. Mimo, że kojarzona z dojrzałością, chętnie stosowana również przez młodzież w okresie odkrywania swojej tożsamości. Uniwersalna w zastosowaniu w rozmaitych branżach, szczególnie w połączeniu z innymi barwami. Z czerwienią nabiera agresywnego charakteru, ze złotym natomiast daje wrażenie luksusu. Wizualnie wyszczupla, pogłębia obraz, zastosowana jako tło dla innych barw, eksponuje je. Zastosowana na opakowaniach sprawia wrażenie ciężkości i wyższej wartości. W nadmiarze onieśmiela.

Kreatywny Fiolet

Photo by Sandro Katalina on Unsplash

Budzi silne skojarzenia z religią, władzą, przepychem i bogactwem. Utożsamiany z monarchami, biskupami symbolizuje szlachectwo, autorytet, siłę i bogactwo. Jest również kolorystycznym odpowiednikiem magii, odpowiednio użyty w projektach dodaje im aury tajemniczości. Z połączenia barwy chłodnej, niebieskiej i ciepłej, czerwonej wyłania się kolor energetyczny i zarazem budzący zaufanie, inspirujący do działania. Fiolet pobudza kreatywność i innowacyjność dlatego często znajduje zastosowanie w instytucjach naukowych czy firmach projektowych. Jest również kolorem kobiecości, intymności, zmysłowości i tajemniczości, co sprawia, że chętnie sięgają po niego firmy kosmetyczne. Dodatkowo podsyca wrażenie ekskluzywności produktu. Uwrażliwia na piękno, w nadmiarze jednak przytłacza.


Podsumowując…

To kolor definiuje markę, dopełnia jej charakter i wartości, dlatego tak istotny w procesie tworzenia jej identyfikacji jest dobór odpowiednich barw oraz umiejętność i konsekwencja ich zastosowania. Nie znaczy to, że marka jest zmuszona stosować nieprzerwanie jeden wybrany kolor, bo nie rzadko zdarza się, że różne linie produktowe jednej marki promowane są osobnymi barwami, jednak proces ten wymaga specjalistycznej wiedzy i wyczucia.

Powyższy artykuł nie oferuje idealnego rozwiązania – koloru uniwersalnego, który przemawia tak samo skutecznie do wszystkich. Serwuje raczej przegląd wiedzy, możliwości i sugestii, które warto mieć na uwadze w tworzeniu palety idealnej dla Twojego klienta. A żeby owo poszukiwanie nie spędzało Ci snu z powiek, pod linkiem znajdziesz zestaw narzędzi, które ułatwią Ci pracę! A zatem udanych łowów 🙂