BlogUp by printup.pl

Teoria barw w pigułce!

Czy wiesz, że w czerwonym oświetleniu człowiek reaguje 12% szybciej niż normalnie? A błękit stymuluje akcje mózgu, ale obniża aktywność ciała! Natomiast użycie ciepłych barw pomaga pozyskać uwagę odbiorców! A ponad 85% klientów deklaruje, że kolor determinuje zakup. Tak, kolor ma znaczenie i jeśli projektujesz z pewnością przyda Ci się krótkie wprowadzenie do teorii koloru.

Teoria barw!

Człowiek przez wieki próbował zgłębiać naturę światła i koloru. Jednak dopiero Izaak Newton opisał widzialne widmo (spektrum) kolorów i rozkład barw w fali świetlnej (1666 r.). Stworzył on wówczas pierwszy „wykres kołowy kolorów”, z którego korzystamy do dziś. Na koło składa się 12 barw (tęczy), dla uproszczenia oddzielonych, w rzeczywistości zaś zlewających się.

Zastanawiasz się, co z czernią i bielą? Oba wraz z szarością stanowią kolory neutralne, dzięki którym możemy wpływać na parametry pozostałych barw.

I tak:

  • Jeśli do koloru bazowego (z koła) dodamy biel, zmniejszymy tym samym jego nasycenie. Taka rozjaśniona bielą próbka koloru nazywana jest tintą (ang. tint) lub odcieniem.
  • Jeśli do koloru bazowego (z koła) dodamy szary, wówczas w zależności od proporcji zmieszanej bieli i czerni, uzyskamy barwę jasniejszą lub ciemniejszą, zwaną tonem (eng. tone)
  • Jeśli natomiast do koloru bazowego (z koła) dodamy czerń, barwa, która powstanie będzie cieniem (and. shadow), powszechnie mówiąc ciemniejszym kolorem (ciemny zielony).

Nie jest odkryciem, że kolory dzielimy na ciepłe i chłodne a jedne i drugie związane są z przeciwnymi rodzajami emocji. Ciepłe mają moc pobudzania, posiadają wysoką energię, są przytulne i sprawiają wrażenie przybliżania się do odbiorcy. Za to chłodne wręcz przeciwnie, sprawiają wrażenie odleglejszych, uspokajają i wyciszają.

Są kolory, które ze sobą współgrają, wywołując wrażenie harmonii, inne w połączeniu wręcz drażnią odbiorców. Jak zatem dobierać kolory w poszukiwaniu idealnych zestawień?

Sztuka łączenia barw!

Z pewnością warunkiem niezbędnym w projektowaniu jest zmysł i talent projektanta, kolo kolorów daje nam jednak możliwość korzystania z 6 podstawowych relacji kolorystycznych (akordów).

Barwy komplementarne

Inaczej barwy uzupełniające się. Na kole kolorów leżą naprzeciwko siebie. Kiedy zastosujesz je w pełnym nasyceniu uzyskasz żywy kontrast. Jednak pamiętaj by nie stosować ich w projekcie w podobnych proporcjach. Wówczas bowiem uzyskasz nieprzyjemny efekt migotania. Jeden z kolorów powinien wyraźnie dominować, drugi stanowić jego uzupełnienie.

Barwy komplementarne

Barwy analogiczne

Tego typu połączenie jest przyjazne dla naszego oka, ponieważ jest spotykane w naturze. Uspokaja, ale może też wydać się monotonne, jeśli nie zatroszczysz się o to, by jeden z kolorów pełnił wiodącą rolę. Projekt możesz urozmaicić dodając barwy neutralne.

Barwy analogiczne

Barwy triadyczne

Stosując barwy wpisane w trójkąt równoboczny uzyskujesz żywe, energetyczne połączenie. Jednak podobnie jak w poprzednich przypadkach zachowaj właściwe proporcje, stosując jeden z kolorów jako dominujący.

Barwy triadyczne

Barwy dzielące

Stanowią odmianę kolorów uzupełniających. Obok koloru bazowego wykorzystujemy dwa kolory uzupełniające. Uzyskujemy tym samym zbliżony do komplementarnego kontrast, jednak nieco osłabiony. Schemat ten polecamy nowicjuszom, trudno bowiem w tym przypadku o kolorystyczną wpadkę.

Barwy dzielące

Schemat prostokąta

Mamy tu do czynienia z dwiema parami kolorów komplementarnych i tak jak w poprzednich przypadkach należy pamiętać o wyborze koloru dominującego, a ponadto o zachowaniu równowagi pomiędzy kolorami ciepłymi i chłodnymi.

Schemat prostokąta

Schemat kwadratu

Podobnie jak w powyższym, rownież tutaj mamy do czynienia z dwiema parami kolorów komplementarnych, jednak rozłożonych równomiernych odstępach. Należy pamietać o wyborze koloru dominującego, a ponadto o zachowaniu równowagi pomiędzy kolorami ciepłymi i chłodnymi.

Schemat kwadratu

Kolory a ich otoczenie!

Tak, triady, kwadraty i analogie to nie wszystko, kiedy w grę wchodzą warunki towarzyszące. Czym zatem możesz świadomie operować, aby dodać dodatkowy walor zastosowanym barwom?

  • Rozmiar elementu a kolor. Dwa elementy w tym samy kolorze, jednak w dwóch różnych rozmiarach, ułożone na białym tle, sprawią, że ten mniejszy będzie wydawać się ciemniejszy niż w rzeczywistości, a wynikać to będzie z większej powierzchni otaczającej obiekt, wytwarzającej tym samy wyższy kontrast.
  • Dwa kolory w bezpośredniej relacji. Dwa odcienie tego samego koloru usytuowane jeden na drugim sprawią, że ciemniejszy z nich będzie sprawiał wrażenie jeszcze ciemniejszego, a jaśniejszy jeszcze jaśniejszego.
  • Obrys koloru. Zadanie obiektowi obrysu w ciemniejszym odcieniu uwydatni obejmowany kolor i ograniczy jego zasięg. Natomiast zadanie jaśniejszego odcieniu obrysu osłabi siłę obejmowanego koloru.

A co z kontekstem kulturowym?

Psychologia koloru to jedno a symbolika barw to drugie. Zdarza się, że idą w parze, jak w przypadku czerwieni, wzbudzającej agresję, kojarzonej z wojną, jednak nie zawsze ma to miejsce. Ten sam kolor w różnych szerokościach geograficznych potrafi mieć różne znaczenie. Tak jest na przykład z interpretacją bieli w krajach zachodnich, gdzie utożsamiana jest z zaślubinami i panną młodą, kiedy na Dalekim Wschodzie symbolizuje śmierć i żałobę. Dlatego by zapobiec wpadkom i celnie wykorzystywać kolor w komunikacji, warto mieć na uwadze pochodzenie odbiorców, a ponadto ich płeć i wiek.

Z pewnością wybudzony o 2 w nocy i zapytany o ulubiony kolor dziewczynek, odpowiesz z marszu „różowy”, chyba, że Twoja córka właśnie wkroczyła w etap młodzieńczej transformacji i aktualnie najbliżej jej do czerni. I to, że dla chłopców najczęściej wybiera się kolor niebieski też wydaje się oczywistością. Ale czy wiesz, że mężczyźni zazwyczaj z trudem znoszą kontrast czerwieni z zielenią i bardziej niż kobiety lubią pomarańczowy? One natomiast dysponują o wiele szerszą paletą kolorów i chętniej wchodzą w relacje z nowymi barwami.

A jak ma się wiek? Dzieci kochają kolory (podstawowe) i żywe kontrasty. Nastolatki podobnie, jednak odważnie poszerzają gamę barw, eksperymentując z połączeniami. Dorośli natomiast z czasem wchodzą w coraz spokojniejsze tonacje, na starość wręcz w blade odcienie.


Palety kolorystyczne – czyli jak ułatwić sobie pracę?

Jeśli projektujesz, to doskonale wiesz, że dobór kolorów w projekcie potrafi uprzykrzyć życie. Czy musisz robić to ręcznie? Na szczęście, czego z pewnością pozazdrościć mógłby niejeden renesansowy artysta, z pomocą przychodzi nam technologia. Dziś bowiem, przy znajomości odpowiednich narzędzi, możemy automatycznie generować gotowe zestawy kolorów czy inspirować się ich bibliotekami.

Na sam koniec tego artykułu mały bonus dla Was – lista przydatnych narzędzi kolorystycznych! Dobrej zabawy!


Adobe Color

https://color.adobe.com/pl/create

Coolors

https://coolors.co/

Color Calculator

https://www.sessions.edu/color-calculator/

Color Palettes

https://colorpalettes.net/

Design Seeds

https://www.design-seeds.com/

Palette Generator

https://palettegenerator.com/

Paletton

http://paletton.com/